Budget Phone VoIP Gebruikers Forum forum index Budget Phone VoIP Gebruikers Forum
Deel je ervaringen met andere Budget Phone gebruikers

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

extention koppelen aan een trunk voor uitgaande gesprekken

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Budget Phone VoIP Gebruikers Forum forum index -> Problemen en oplossingen Asterisk - sip1 -
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
evilb

BerichtGeplaatst: vr feb 19, 2010 9:58 am    Onderwerp: extention koppelen aan een trunk voor uitgaande gesprekken Reageer met quote

Ik werk met Trixbox 2.8 en dus Asterisk 1.6

Ik heb 2 nummers van Budgetphone, die allebei prima routeren als er een gesprek op de lijnen binnenkomt. Als ik echter via mijn eerste lijn naar buiten bel, gaat alles goed en ziet de ontvanger van het gesprek mijn eerste nummer in het display, maar bel ik vanaf mijn tweede nummer naar buiten, ziet de ontvanger ook het eerste nummer in het display.

Ik heb het gevoel dat ik alleen via Dialing rules kan aangeven welke trunk gebruikt moet worden en vraag me af of het niet gewoon mogelijk is om een extention dedicated aan een trunk te hangen (in mijn geval de tweede trunk altijd gebruiken als ik vanaf de extention met het tweede nummer naar buiten probeer te bellen.

Ik heb al geprobeerd om het Outbound CID mee te geven als vanaf de tweede extentie gebeld wordt, maar omdat de tweede extesion toch gewoon de eerste trunk gebruikt en Budgetphone Het CID overschijft met het CID van dat bij die trunk hoort, helpt dit niets en ziet de ontvanger van het gesprek gewoon het eerste nummer....
Budgetphone kan/wil hier ook niets aan veranderen omdat ze vinden dat ik gewoon moet zorgen dat de juiste trunk gebruikt wordt en zij niet andere CID's kunnen meesturen (zelfs niet als je het betreffende CID ook bij hen afneemt en ze niets zouden doen dat niet van de OPTA zou mogen...)

Ik hoop dat er iemand is die hier iets op weet, want na dagen snuffelen in diverse forums ben ik over dit onderwerp niet veel wijzer geworden Sad
Omdat ik behoorlijk Newbie ben bij het gebruik van Trixbox en Asterisk, kan het dus goed zijn dat ik een voor de hand liggende setting niet heb ingesteld, dus alle hulp is welkom!

Alvast bedankt voor eventuele hulp!
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
evilb

BerichtGeplaatst: za feb 20, 2010 5:10 pm    Onderwerp: De oplossing blijkt Custom Contexts van FreePBX te zijn... Reageer met quote

Jammer dat ik de enige ben die reageert op mijn problemen en dat het me steeds dagen zoeken kost, terwijl ik vermoed dat er genoeg knappe koppen met meer ervaring dan mijzelf op dit forum zitten die wellicht een redelijk vermoeden richting de oplossing zouden kunnen hebben...

Maar goed, ik heb de oplossing gevonden en deel deze graag met eventuele toekomstige lotgenoten.

Om per Extension te kunnen configureren via welke Trunk er naar buiten gebeld moet worden, kun je Custom Contexts van FreePBX gebruiken:
http://www.freepbx.org/support/documentation/module-documentation/third-party-unsupported-modules/customcontexts

Het is geen complexe installatie, die door een Linux Dummie (zoals ikzelf) gedaan kan worden. Je download bijvoorbeeld versie 0.34 van de plugin hier: http://mirror.freepbx.org/modules/release/contributed_modules/customcontexts-0.3.4.tgz en slaat het bestand gewoon tijdelijk op je desktop op. Dan ga je in Trixbox naar "Module Admin" en kies je voor "Upload Module". Je zoekt dan de zojuist gedownloadde plug-in op en klikt op "Upload" om deze module te uploaden. Nu staat hij in het rijtje van beschikbare modules en je kunt hem nu laten installeren.

Na installatie zie je bij "PBX Settings" onder het tabblad "Setup", de module "Custom Contexts" staan (vrijwel onderaan, bij ThirdParty Addon), klik deze aan. Nu maak je een nieuwe context aan, waarin je in elk geval onder "ALL OUTBOUND ROUTES" bij "Outbound Routes" een Allow zet op de Trunk die wel mag worden gebruikt en een Deny op de rest van de Trunks. Stel in elk geval een Dialing Rule in (bijvoorbeeld "0031+Z." zonder de quotes) en stel de rest van de settings naar behoeven in.
Nu kun je bij Extionsions, in de gewenste Extension, kiezen bij de "Device Options" voor de zojuist aangemaakte Custom Context en bij het uitbellen wordt voortaan de gewenste Trunk gebruikt.

Ik hoop dat er mensen zijn die hier iets aan hebben. Het is zeker niet moeilijk, maar je moet het wel maar net weten te vinden...
Naar boven
wifi

BerichtGeplaatst: ma mrt 01, 2010 9:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

hallo evilb,

Ik krijg het maar niet werkende hier.
Als ik de Custom Contexts aanmaak en dan een van mijn Extension er heen zet krijg ik steeds een "Your call can not be completed as dialed".
Als ik "ALL OUTBOUND ROUTES" op Allow zet dan werkt het wel, maar met de verkeerde Trunk Sad

Klopt het als je in de Extension de "Custom Context" kiest en dan een Submit / reload doet de "Custom Context" weer leeg is en die dan in de Extension "context" staat?

Oja.. Ik gebruik FreePBX
Naar boven
wifi

BerichtGeplaatst: vr mrt 05, 2010 8:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ben er uit...

Ik had ook nog in de "Oudbound Routes" zelf een regel (Dial Patterns) staan. "9|." (zonder de quotes). Dit zodat ik het nummer kon kiezen als ik er een 9 voor zetten.

Ik heb daar nu enkel een "." (zonder de quotes) staan, en dit werkt.
Naar boven
OpepleRot

BerichtGeplaatst: ma sep 06, 2010 1:47 am    Onderwerp: extention koppelen aan een trunk voor uitgaande gesprekken Reageer met quote

Op het moment verbaast het me niks, ik word er namelijk ook om de haverklap uitgegooid het is even doorbijten met deze lag weekend maar aangezien je dit al vanaf het begin hebt zal er wel iets anders aan de hand zijn.

Ik kan zo direct even niet bedenken wat, maar als ik jou was zou ik je firewall eens even nakijken, maak je gebruik van een router, check de firewall daar ook even. Verder kan ik zo even niets voor de geest halen sry

Misschien bedenk ik me later nog iets, wie weet, ik kan niets beloven
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Budget Phone VoIP Gebruikers Forum forum index -> Problemen en oplossingen Asterisk - sip1 - Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: